Alle kerken een KvK nummer

Kerken waren lange tijd niet verplicht om ingeschreven te zijn in de Kamer van Koophandel. Hieronder wordt geduid waarom dat was. Echter de digitalisering schrijdt voort en dat heeft gevolgen ook voor dit beleid. Inmiddels hebben de kerkgenootschappen besloten dat alle bij landelijke koepels aangesloten kerken een KvK nummer gaan krijgen. Over het hoe en waarom gaat dit artikel.

De druk om digitaal te kunnen communiceren met de overheid neemt toe. De digitalisering bij de overheid gaat verder en in toenemende mate zijn voorzieningen en regelingen nu al niet óók op papier toegankelijk.

Dit is onwenselijk en vraagt om een andere aanpak. Inmiddels is besloten dat de kerkelijke rechtspersonen die lid zijn van een bij het CIO aangesloten koepel in de loop van 2019 een KvK-nummer zullen krijgen via een door het Interkerkelijk contact in overheidszaken (hierna: “CIO”) begeleid proces voor alle 31 aan het CIO verbonden kerkgenootschappen.

Meer over de achtergronden, de consequenties en het werkproces vindt u in dit artikel.

Kerkgenootschappen en KvK-inschrijving

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog kon in Nederland de levensovertuiging van natuurlijke personen teruggevonden worden in openbare registers. De effectiviteit van de Duitsers was hierdoor in ons land extra groot en geschiedenis van de holocaust is hierdoor aanleiding geweest voor de wetgever om terughoudend te zijn met registraties van geloofsovertuiging bij de overheid en in openbare registers.

In de Handelregisterwet was een uitzondering opgenomen voor kerkgenootschappen in verband met privacyoverwegingen in relatie tot de vrijheid van godsdienst. Niet alleen wetgevings-technisch, maar ook operationeel heeft de overheid een aantal maatregelen doorgevoerd als gevolg waarvan (persoonsgegevens van) natuurlijke personen niet verbonden kunnen worden aan kerkelijke rechtspersoon.

Er bestaat technisch op dit moment in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel dus geen mogelijkheid om bestuurders of gemachtigden te registreren vanuit het principe dat deze personen bescherming behoeven en het onwenselijk is dat in een openbaar register, systematisch terug te vinden is waar personen van een bepaalde levensovertuiging te vinden zijn.

Met de voortschrijdende digitalisering wordt het bestaande systeem echter problematisch. Immers: voor producten waar de overheid digitale communicatie gebruikt, wenst zij vast te kunnen stellen dat de natuurlijke persoon ook daadwerkelijk gemachtigd is om namens de rechtspersoon te handelen.
Bovendien staat op veel webformulieren van organisaties - zoals van energieleveranciers - een verplicht veld opgenomen waar een KvK-nummer ingevuld dient te worden om verder te kunnen in het systeem.

Wat doet de VPE met relevante KvK gegevens van haar leden;
Voor u is van belang, dat de VPE :
- bij de inschrijving van een nieuwe gemeente toetst of er een KvK inschrijving is, dan wel zij meldt deze gemeente aan bij de KvK;
- bij opheffing/liquidatie de betreffende gemeente afmeldt bij de KvK
- op uitdrukkelijk schriftelijk (email) verzoek van haar leden de gegevens bij de KvK aanpast,
  zoals adres, telefoon,website, email. De VPE past niet de statutaire gegevens van een gemeente aan. 

Contactpersoon

Voor vragen naar aanleiding van deze informatie kunt u contact op nemen met ons kantoor, via email:
info@vpe.nl

Sluiten