Hoe voer ik mijn ANBI gegevens in?

  • Laatste artikelen

    Op vrijdag 21 juni is het voor iedereen toegankelijk symposium ‘Doof de Geest niet uit’ in Utrecht over het goed ontvangen en gebruiken van alle charisma’s die de Heilige Geest verkiest te schenken.
    De herdenking van de Nationale Synode 1618-1619 is afgesloten met een bijzonder moment op 29 mei 2019. Tevens is dat een belangrijk moment in de geschiedenis van de Protestantse kerken in Nederland. Bijna 40 kerken hebben op 29 mei samen de "verklaring van verbondenheid' getekend. Meer hierover vindt u onder de kop 'In gesprek met de kerken'.
    Van verschillende kanten vanuit onze achterban hebben we vragen gekregen hoe het bestuur van de VPE reageert op de Nashville verklaring. Hier onze reactie:
  • Activiteiten

    jun
    29
    Gebed voor Amsterdam (door PCC)
    29-06-2019 18:30
    Amsterdam Zuid-Oost

Hier treft u een korte toelichting aan omtrent de manier waarop u van onze ANBI portal gebruik kunt maken.
We hebben ons best gedaan het eenvoudig te houden. Ook hanteert de VPE een format dat geaccepteerd wordt door de belastingdienst.

Het is de bedoeling dat 6 maanden na afloop van een kalenderjaar u cijfers van dat laatste kalenderjaar bijwerkt op dit portal.
De belastingdienst gaat ervan uit, dat uw gegevens bij ons te vinden zijn.

Hoe voert u de gegevens op onze site in:

Wat heeft u nodig:

- Een gebruikersnaam (dat is het nummer waaronder u bij ons geregistreerd bent) 
  U vindt dit nummer op uw bijdrage factuur, maar ook op het ANBI portaal.
  Daar staan alle gemeenten op naam gesorteerd, via CRtl-F kunt u
  een zoekterm opgeven;
- Een wachtwoord. Als u dit niet meer heeft, vraagt u dan een nieuw wachtwoord aan;
- Met die gegevens in de hand gaat u naar https://www.vpe.nl/go/leden/anbi/,
  vervolgens voert u uw gebruikersnaam en wachtwoord in;
- Uw financiele gegevens over het betreffende verslagjaar, in het door de
  belastingdienst geaccepteerde format. 
  U kunt hieronder zien welke rubrieken er van toepassing zijn en een toelichting daarop.

Baten
1. Opbrengsten uit bezittingen
2. Bijdragen gemeenteleden *
3. Subsidies en overige bijdragen van derden
Lasten
4. Bestedingen Pastoraat 
5. Bestedingen Kerkdiensten, catechese en gemeentewerk
6. Bijdragen aan andere organen binnen de kerk
7. Lasten kerkelijke gebouwen
8. Overige salarissen / onkostenvergoedingen
9. Lasten beheer en administratie
10. Lasten overige eigendommen en inventarissen

Toelichting

ad 1 Verhuur eigen pand / onderverhuur / rente-opbrengsten / verkopen boeken, etc.
ad 2 Giften / tienden / legaten / verkopen van schenkingen, etc. 
ad 3 Alles wat van derden binnenkomt 
ad 4 Salarissen en onkostenvergoedingen voorgangers en kerkelijk werkers
ad 5 Kosten rondom de eredienst, zondagschool en jongerengroepen 
ad 6 Bijdrage aan VPE / kerkelijke opleidingen etc.
ad 7 Huur / rente / afschrijving / onderhoud / onderhoud parkeerplaats, e.d.
ad 8 Facilitaire medewerkers / zendelingen / vrijwilligerskosten 
ad 9 Kantoorkosten / bankkosten / advieskosten, etc 
ad 10 Inrichting zaal samenkomst / muziekinstrumenten / crechespullen /
         keukeninventaris / kantoor

Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u dan een email naar financieel@vpe.nl.

*2: Er bestaat de mogelijkheid om de giften die voor derden worden gegeven, bijvoorbeeld zendelingen, apart op te geven bij rubriek 2b. 
Deze bedragen worden niet getoond op de ANBI-publicatie portal, maar worden gebruikt om de lidmaatschapsbijdrage te bepalen. De voor derden geoormerkte giften worden namelijk niet meegenomen in de bepaling van de jaarlijkse bijdrage. 

 

 

 

 

 

  VPE Facebook pagina VPE twitter pagina VPE rss pagina
© 2017 Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten | Disclaimer | Sitemap | Contact